Police Café Extra 123. – Különleges Police Café képeslap Kaposvárról
Különleges képeslapot hozott a július. A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság Területi Kisebbségi Kapcsolattartási Munkacsoportja 2025. június 20-án a Police Café módszerével tartott érzékenyítő foglalkozást iskolaőröknek a roma gyerekek támogatásáért. Óvári Heléna tudósítása következik. Ez volt a 208. Police Café.
***
Kedves Café Kata!
2025. június 20-án egyedülálló érzékenyítő programon vett részt több iskolaőr. A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság Területi Kisebbségi Kapcsolattartási Munkacsoportja a Police Café módszerével tartott érzékenyítő foglalkozást iskolaőröknek a roma gyerekek támogatásáért.
A foglalkozás során gyakorlatokon keresztül mélyülhettek el az előítéletek felismerésében, az empatikus jelenlét szerepében. A program célja nemcsak a tudatosítás volt, hanem gyakorlati eszközök nyújtása is a mindennapi helyzetek kezeléséhez – az eredmény pedig egy aktív, elkötelezett és nyitott szakmai közösség lett.
A gyerekekkel való hiteles, támogató kapcsolat kialakítása nemcsak pedagógiai, hanem emberi kérdés is. Ezt szem előtt tartva szervezett interaktív műhelymunkát a munkacsoport iskolaőrök számára, ahol közösen gondolkodhattak esélyegyenlőségről, előítéletekről, empátiáról és a támogató jelenlét felelősségéről.
A foglalkozás során négy, egymásra épülő gyakorlat keretében dolgoztak. A „Mit jelent számodra az esélyegyenlőség?” vizuális feladattal indították a napot, ahol a résztvevők egy „egyenlő vs. méltányos” képpár kapcsán oszthatták meg tapasztalataikat és dilemmáikat a hátrányos helyzetű csoportokhoz kapcsolódóan.
A sztereotípiákkal foglalkozó második gyakorlat során saját előítéleteik felismerése és újragondolása került a középpontba.
A program egyik legmélyebb pontját a „Mit hordoz a hátizsák?” című feladat jelentette. A résztvevők csoportosan gondolták végig, milyen láthatatlan terheket és erőforrásokat hozhatnak magukkal a roma gyerekek az iskolába. A gyakorlat sokak számára szemléletformáló élmény volt – segítette őket abban, hogy a nehézségeket ne kizárólag problémaként, hanem a megértés és támogatás kiindulópontjaként lássák.
A záró feladatban közös cselekvési lehetőségeket kerestek: egy fára, annak leveleire írt pozitív példák és ötletek emlékeztettek arra, hogy a közösségben rejlő erő, az apró gesztusok és a tudatos jelenlét is sokat számítanak.
A program nemcsak hiánypótló, hanem kifejezetten hasznos volt: a résztvevők aktívan, nyitottan dolgoztak, és valódi párbeszéd alakult ki közöttük. A visszajelzések alapján a gyakorlatok segítettek más szemmel látni a másik embert – nem csupán, mint iskolai szereplőket, hanem olyan embereket, akik történeteket, kihívásokat, értékeket hordoznak. A rendezvény megerősítette: az iskolaőrök kulcsszereplők lehetnek abban, hogy az iskola valóban befogadó és támogató közeggé váljon minden diák számára.
Üdvözlettel:
Óvári Heléna, tréner, TKKM összekötő, romológus
(Fotók: Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság)