Közlekedésbiztonsági Police Café Tatabányán
Végre Komárom-Esztergom megyében is megkóstolták a rendőrkávét! Azért mondom, hogy végre, mert éppen két éve ilyenkor határozták el magukat, és 2019. november 27-én megismerkedtek a módszerrel a hozzá rendelt képzés keretében. 2020 tavaszára be is ütemezték az első Cafét Tatabányára. A COVID-19 pedig jól elmosta az egészet. Mint minden, ez is bizonytalan időre elhalasztódott, hogy aztán másfél év után elérkezhessen a várva várt pillanat.
Az „elsőbálozók” szokásos izgatottságával álltak elébe a szervezők az eseménynek, amelynek a Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal igencsak rendhagyó, de kellemes ún. kerengője adott otthont Tatabányán 2021. szeptember 28-án. A kör alakú, majdnem körpanorámás üvegterem a korábban plázának készült épületben helyezkedik el, és annak idején étteremnek szánták. 2012-ben költözött ide a kormányhivatal. Az épület korábbi funkciójából igen sajátos térhasználat adódik, amely az országban egyedülálló: minden hivatali ügyintézés egy helyen, kényelmes, nagy terekben zajlik. A kerengő kényelmes foteljaival, kávéházat idéző alacsony asztalaival komfortos helyet kínált a vendégeknek, és a kilátás is illett a témához: a forgalmas útkereszteződésre néző ablakokon át a huszonegy résztvevő láthatta is mindazt, amiről az alkalmi Rendőrkávéházban beszélgettek.
Az igazságügyi orvos szakértőtől a polgárőrig, a közlekedési ügyésztől a baleseti helyszínelőig, a motoros rendőrtől az óvodapedagógusból lett gépjárművezető-oktatóig, a hivatalvezetőtől a megelőzési szakemberig terjedt a részt vevő szakemberek sora. Képviseltette magát a Komárom-Esztergom megyei Volánbusz, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a tatabányai közterület-felügyelet is. Az ittas és bódult állapotban való vezetés, a gyalogos és kerékpáros (valamint a kettő sajátos átmenetét képező rolleres) közlekedés, illetve az ún. passzív biztonsági eszközök használata voltak a terítéken lévő témakörök.
Baleset-megelőzés vagy közlekedésbiztonság? Felvilágosítás vagy szigorú szankcionálás? Egyéni vagy közösségi felelősségvállalás? A szakemberek egyetértettek abban, hogy nem a vagy-vagy választja el, hanem az és köti össze ezeket az eszközöket – és még sok más tényezőt –, amelyek együtt tehetik közlekedési szempontból is biztonságosabbá és élhetőbbé az egyes városrészeket, városokat, vidékeket.
Ezúttal két „hospitáló” vendéget is vittem magammal. Pontosabban az egyiket vittem és hoztam, a másik kissé később csatlakozott, de hazafelé kétharmad útig gépjárművével „feltűnően követett” minket, kis ízelítőt kapva az 1. számú főút és az M1-es autópálya hétköznap délutáni közlekedéséből. Gál Erika és Papp Dávid kollégáim a Café módszer sterilebb tantermi változata után kíváncsiak voltak arra, hogyan üzemel egy igazi Police Café. Hát most megláthatták.
A csendes, borongósan induló, majd melegebbre forduló őszi nap, a kellemes körülmények között zajló érdemi párbeszéd közben talán néhány órára még az idő is megállt. Remélem, hogy a Komárom-Esztergom megyei rendőrök kedvet kaptak a folytatáshoz, és a meghívott civil partnerek is jó hírét viszik a módszernek. Mert talán nem tévedek nagyot, ha azt gondolom, lenne miről beszélgetni Dorogon, Esztergomban, Kisbéren, Komáromban, Oroszlányban és Tatán is…