Police Café Extra 98. – Police Café képeslap Tatabányáról
A Komárom-Esztergom vármegyeiek úgy rákaptak a rendőrkávéra, hogy pár héten belül a második képeslapot kapom tőlük. Szinte alig mosogatták el a csészéket Tatabányán, már vették is elő őket újra. A Vértes Agorája oktatóterme már harmadszor ad otthont a Rendőrkávéháznak. Pruzsina Alice pedig egyre otthonosabban mozog a házigazda szerepében. Tollát is serényen forgatja. Köszönöm neki a 2024. november 7-én megtartott, ezúttal a gyalogosok közlekedésbiztonságát feldolgozó Police Caféról szóló élménybeszámolót.
***
Kedves Café Kata!
Egy újabb kávéházi beszámoló!
Mindenki gyalogos – ha kiszállunk az autóból, leszállunk az autóbuszról vagy a kerékpárról, máris gyalogossá válunk. Ebből és a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság kampánytémájából indultak a legutóbbi tatabányai Police Café beszélgetései. A helyszín a Vértes Agorája oktatóterme, ahol ezúttal huszonketten ültek három asztalhoz. Polgármesteri hivatal városüzemeltetéssel foglalkozó munkatársai, az ezen a területen szolgáltató önkormányzati cég, a helyi autóbuszközlekedési vállalat, az ügyészség, a tanuló autóvezetőket vizsgáztató szakemberek képviselője, a közútkezelő munkatársai, polgárőrök, közterület-felügyelők, közlekedésrendészeti és baleset-megelőzési kollégáink, valamint nagy örömünkre a helyi kereskedelmi középiskola három diákja voltak a „Gyalogosan is biztonságban” elnevezésű Police Café vendégei.
A stáblista általában a filmek végén olvasható, de most fontosnak éreztem, hogy itt, az elején bemutassam a beszélgetés résztvevőit. Egyrészt azért, mert a házigazda Tatabányai Rendőrkapitányság nagyon kreatív volt a meghívottak körét illetően. Másrészt pedig a program végére kiderült, mennyire sokféleképpen éljük meg a gyalogos közlekedést.
Az önkormányzatok szerepe téma civil vezetőt kapott, Szennay István jegyzői tanácsadó személyében, aki a tatabányai városháza szakembereként az egyes döntések hátterét is bemutatta az asztaloknál. Ilyen például egy gyalogátkelőhely tervezésének, kiépítésének költsége, ami mai áron számolva 4 millió forint körüli összeget tesz ki. Évente-kétévente a felfestést is meg kell újítani, ami egyre növekvő kiadása a településeknek. Ez akkor került szóba, amikor az úton keresztül is a legrövidebb távot választó gyalogosok szabálytalan közlekedése váltott ki vitát. A szabályok be nem tartása, mint baleseti forrás, minden asztalnál gyakori felvetés volt.
Az „Eszközök, lehetőségek a biztonság javítására” téma gazdája Pintér Zsolt rendőr alezredes, a Tatabányai Rendőrkapitányság alosztályvezetője volt. Telitalálatnak bizonyult a személye, hiszen a mindennapi tapasztalatai olyan gyakorlatokkal szolgáltak, amelyekre a beszélgetőpartnerek saját példájukkal tudtak reflektálni. Az okos zebrák, a gyalogátkelőhelyek erősebb fénnyel történő megvilágítása, az utak mentén a növényzet gyakori és figyelmes vágása, a láthatósági eszközök használata a gyalogosok részéről is egyaránt meggyőző érv a biztonság mellett.
A harmadik téma – nem minden hátsó szándék nélkül – az együttműködést firtatta. „A kampányév szerepe és eredményei a statisztikák tükrében” a legjobb kezekben volt a Police Cafén. Farkas László rendőr őrnagy, a vármegyei rendőr-főkapitányság főelőadója évekre visszanyúló, összehasonlító és elrettentő adattáblákkal érkezett. A tatabányai szakemberek döbbenten hallgatták, milyen nagy arányt képvisel a vármegyei összes, gyalogosokat érintő balesetek között a városban történt esetek száma. A növekedés láttán senki nem kérdőjelezte meg, miért indította útjára a rendőrség az idén a Lépésről lépésre kampányt a gyalogosok közlekedésbiztonságának javítására. Az viszont, hogy miért kerül terítékre a téma egy egész Police Café alkalmával, már a civil kapcsolatokkal magyarázható.
Engedtessék meg itt az a kiegészítés, amit moderátorként szóban is elmondtam, miszerint több oldalról is látva a statisztikát, meggyőződésem, hogy a baleset-megelőzés, mint feladat, nem egyszerűen a rendőrség dolga. Ahogy maga a közlekedés, úgy a prevenció is sokszereplős történet. A rendőrök megfelelő szakmai tudással, jogszabály-ismerettel koordináló szerepet kell, hogy betöltsenek ebben a témában. A felelősség viszont közös, és itt érdemes talán újra elolvasni a képeslap elején felsorolt vendégkört…
Talán nincs is jobb végszó, mint néhány felvetés, kérdés az elhangzottakból:
- Az is balesetokozás, amikor hirtelen lelépünk a járdáról (még ha zebrán tesszük is) például egy busz elé. A vezető fékez, mi áthaladunk, az autóbuszon pedig akár több utas is elesik, megüti magát anélkül, hogy tudnánk róla.
- A gyalogos közlekedéshez is szükség van a KRESZ ismeretére, mégsem tanítják tanóra keretében
- A fiatalokat – saját bevallásuk szerint is – nagyon nehéz elérni a baleset-megelőzési üzenetekkel. Talán ha nem egy rendőr, hanem például Azariah mondaná el, miért fontos kijelölt gyalogátkelőhelyen átmenni az úton, felkapnák a fejüket a diákok.
Ez utóbbi felvetés ugyancsak azt a civil teóriámat igazolja, hogy mindenkinek feladata a prevenció. A rendőrség „csak” koordinál. Itt most zárom is soraimat, kedves Kata, mert közben keresem Azariah menedzserének elérhetőségét. Végül is egy próbát megér…
Pruzsina Alice
civil kapcsolatokért felelős munkatárs
Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság
(Fotók: Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság)