Police Café Extra 54. – Police Café képeslap egy NAV-os kávéházból
Nagy öröm Café Katának, ha kávéházi hangulatról adhat hírt. Különösen, ha másokéról, akik ráadásul meg is írják élményeiket. Harmadszor használták a módszert a Vám- és Pénzügyőri Tanszék kedves kollégái, és egyiküket, Magasvári Adriennt igazán nem volt nehéz rábeszélni egy élménybeszámolóra a 2023. október 5-i vezetőfejlesztő NAV Caféról.
***
Magasvári Adrienn: NAV Café 3.0 – vezetőfejlesztés kicsit másképp
Immár négy éve történt, hogy először átvettük a World Café – Molnár Kata nyomán Police Café – csoportos fejlesztési és közös gondolkodásra ösztönző módszerét, és megszerveztük az első NAV Cafét https://policecafe.hu/nav-ositott-kavehaz/. Sikerének köszönhetően nem sokkal később (még ugyanazon év őszén) úgy döntöttünk, hogy a pénzügyőr gólyaavató szakest kapcsán is felrúgjuk a régi hagyományokat, és a Café-módszer köré építjük a korábban „kérdezz-felelek” formában zajló konzultációt (NAV Diák Café https://policecafe.hu/police-cafe-extra-21-egy-valora-valt-alom-nav-diak-cafe/). Most pedig úgy gondoltuk, hogy egy számunkra is új helyzetben, teljesen más témában és résztvevői körrel is kipróbáljuk ezt a jól bevált módszert. Amikor Katának előhozakodtunk az ötletünkkel, a tőle megszokott módon, örömmel támogatta a kezdeményezésünket, és még néhány gyors „jó tanáccsal” is ellátott minket.
Mi pedig most boldogan teszünk eleget Kata felkérésének, és beszámolunk a 2023. október 5-i programról, annak fogadtatásáról, eredményeiről.
NAV Café 3.0… Mert ugye ez volt a NAV Café harmadik állomása A napunk a hármas szám bűvöletében zajlott. Három bevezető előadás megtartását követően három asztaltársaságnál zajlottak a beszélgetések, három témakörben, amelyek a vezetők és a fiatal (Z) generáció kapcsolatát, együttműködését, a kommunikáció és a motiváció új lehetőségeit, irányait (Daniel Pink ezt nevezi motiváció 3.0-nak) érintették. A résztvevők létszáma 30 fő volt, 24 vezető és 6 NKE-s hallgató, akik a Z generáció képviseletében kapcsolódtak be a programba.
Vezetőfejlesztés kicsit másképp… A NAV Békés vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának vezetője megtisztelő felkérésének eleget téve szerveztük meg ezt az egyedi, az igazgatóság vezetőinek fejlesztését célzó programot. Igazgató úr arra kért bennünket, abban mutassunk irányt a vezetőknek, hogy közvetlen vagy magasabb szintű vezetőként hogyan lehet jól együttműködni, kommunikálni a fiatalokkal, hogyan lehet őket beilleszteni, a motivációjukat fokozni és ezáltal a megtartásukat segíteni. A vezetői érzékenyítés nem hagyományos tréning módszerrel, nem megszokott szervezeti/egyetemi keretek között zajlott, hanem kellemes asztaltársaságokban beszélgetve, a NAV Római-parti oktatási központjában, egy gyönyörű, verőfényes októberi napon. Különlegességét adta továbbá a programnak, hogy a vezetői asztaltársaságokban helyet kaptak az NKE Rendészettudományi Karának adó- és pénzügyi nyomozói, illetve vám- és pénzügyőri szakirányos hallgatói, továbbá az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karának adóigazgatási szakirányon tanuló hallgatói is. Joggal merülhet fel a kérdés az olvasóban, hogy miért vontuk be a beszélgetésekbe a fiatalokat, hiszen ez egy vezetőfejlesztő program. Egyben azonban érzékenyítő program is, ahol a vezetőknek lehetőségük nyílt annak a generációnak a tagjaival is érintkezni, kommunikálni, együtt gondolkodni, szemléletmódjukat megismerni, akikkel nem találkoznak nap mint nap a munkahelyen. Már csak azért sem, mert 2022-es adatok szerint a NAV személyi állományának mindössze 2–3%-át alkotják a 18–25 év közötti korosztály tagjai.
A nap három gondolatébresztő előadással kezdődött. A résztvevők betekintést nyerhettek az NKE-n működő és a NAV által támogatott alap- és mesterképzések rendszerébe, illetve a Vám- és Pénzügyőri Tanszék működésébe, megismerhették a NAV külső és belső kommunikációjának jellegzetességeit, problémáit, továbbá szembesülhettek a Z generáció munkahelyi preferenciáival, a megtartásukhoz szükséges eszközökkel. A prezentációk kellő inputokat adtak azokhoz a témákhoz, amelyek aztán a Caféban terítékre kerültek.
A NAV Cafék során már megszokott módon a témákkal a témagazdák asztalról asztalra jártak, így minden résztvevő minden témában megnyilvánulhatott, ötleteket gyűjthetett. A cél elsősorban az volt, hogy az érintett tárgykörökben felszínre kerüljenek a problémák, kétségek, nehézségek, továbbá hogy az egyedi ötletek, a már működő jó megoldások egymással megoszthatók, a későbbiekben a vezetői tevékenységbe beépíthetők legyenek.
A kis csoportokban zajló munka legjelentősebb eredményének tekinthető, hogy a különböző generációk meghallgatták egymást, a vezetők törekedtek arra, hogy a fiatalokat bevonják a párbeszédekbe, közösen gondolkodjanak. A hallgatók nyitottsága, bátorsága, szabad véleményformálása, fiatalos reakciói pedig az idősebbekre is átragadtak, ezzel jelentősen megkönnyítették a beszélgetések menetét, gördülékennyé tették a témák feldolgozását. Külön hozadéka volt továbbá a programnak, hogy a pénzügyőr és a civil hallgatók is ráébredtek arra, hogy bár nem ismerik igazán egymást, és különböző utakon közelítenek a NAV felé, igényeik, vágyaik, problémáik, kérdéseik nagyon is hasonlóak.
A nap leginkább figyelemre méltó felismerése, amely minden témakör kapcsán elhangzott, és akár ezen írás mottója is lehetne: ha szeretnénk együtt dolgozni a fiatalokkal, akkor nekünk, vezetőknek és magának a szervezetnek is változni kell. Bízunk benne, hogy a NAV Café 3.0 segített abban, hogy a Békés vármegyei AVIG vezetői megtegyék az első lépéseket a változás felé.